پته چیست؟ تا چه میزان می توان با پته کالا ترخیص کرد؟

پته چیست؟ تا چه میزان می توان با پته کالا ترخیص کرد؟

پته ی گمرکی مدرک و سندی برای ترخیص کالا از گمرک، بدون سفارش است هنگامی که کالا های وارداتی از نظر تعداد و ارزش کم باشد و جزء کالا های تجاری محسوب شود و برای استفاده در کارخانه ها و موسسات حقیقی وارد کشور شود می توان به عنوان پته ترخیص شود.

پته یکی از راحت ترین و سریع ترین روش های ترخیص کالا در گمرک است به طوری که پس از انجام تشریفات گمرکی مانند قبض انبار و اقدامات لازم برای صدور مجوز پته، کالا در عرض چند ساعت از گمرک ترخیص شده و به دست مشتری می رسد.پته به صورت کلی به دو بخش پته مسافری و تجاری تقسیم می شود.

برای پته ی گمرکی نیاز به ثبت سفارش نیست و برای ترخیص این نوع کالا ها نیاز به کارت بازرگانی نیست این دو مورد از مزیت های پته ی گمرکی محسوب می شود.

برای چه کالا هایی از پته استفاده می کنند؟

برای چه کالا هایی از پته استفاده می کنند؟

کالا هایی که از نظر حجم، وزن، تعداد و ارزش کم باشد و ارزش تجاری پیدا نکند و به عنوان نمونه یک کالا وارد کشور شود این امکان را دارد که به عنوان پته ی گمرکی ترخیص شود همچنین برای مسافران نیز وارد و صادر کردن کالا، سقف مالی مشخصی دارد و سندی برای این کالا ها نیز صادر می شود که همان پته است.

کالا هایی که برای مصرف کارخانه ها و تولیدی وارد کشور می شود و از نظر قیمت و تعداد جنبه ی تجاری ندارد به تشخیص گمرک جمهوری اسلامی ایران مجوز ترخیص با پته برای آن کالا صادر می شود و این نوع کالا ها، کالا ی غیر تجاری محسوب می شود و برای ترخیص آن نیازی به اظهارنامه گمرکی و کارت بازرگانی نیست.

برای کالا های وارداتی با ارزش کم تر از 1000 دلار برای مردم عادی با شرط ممنوع نبودن و تجاری نبودن امکان ترخیص کالا با  بدون کارت بازرگانی وجود دارد همچنین برای شرکت های تولیدی و دانش بنیان تا سقف 2000 دلار امکان ترخیص بدون کارت بازرگانی محیا است

برای ترخیص قطعات یدکی لوازم یدکی ماشین آلات، معاونین فنی تا سقف 20000 دلار بدون نیاز به ثبت سفارش کالا می توانند به ترخیص کالا با پته ی مسافری و تجاری اقدام کنند.

همچنین معاون فنی گمرک یا رییس سرویس در صورت نیاز و لزوم اقدام به صدور پته مسافری و تجاری برای ترخیص کالا از گمرک می کنند.

نحوه ی ثبت پته گمرکی

در سال های گذشته برای صدور پته گمرکی نیاز بود به صورت حضوری به گمرک مراجعه شود اما هم اکنون معاونان فنی گمرک موظف هستند در صورت غیر تجاری بودن کالا و تایید پته ی مسافری در سامانه ی الکترونیکی سازمان گمرک ثبت کنند.

نمونه پته

به دلیل اینکه پتکه ی گمرکی نیاز به ثبت سفارش و اظهارنامه ی گمرکی ندارد تمامی عملیات های گمرکی و مجوز ترخیص کالا پشت قبض انبار نوشته می شود. یک نمونه از پته های گمرکی:

نمونه پته گمرکی

تفاوت بین برگه ی سبز و پته ی گمرکی

در گمرک به صورت کلی دو مدل برگه ی ترخیص وجود دارد:

  • برگه ی سبز

سند یا برگه ای است که برای ترخیص کالا های تجاری از آن استفاده می کنند

  • پته ی گمرکی

مجوزی است برای ترخیص کالا های غیر تجاری از استفاده می شود.

برای ترخیص کالا با پته ی گمرکی نیاز به کارت بازرگانی، ثبت سفارش کالا و تنظیم اظهارنامه نیست اما در ترخیص کالا با برگه ی سبز نیاز به اظهارنامه گمرکی و کارت بازرگانی است. پته ی گمرکی از سریع ترین روش ها برای ترخیص کالا در سازمان گمرک است.

 

به دلیل این که در سال های اخیر در ترخیص  کالا های غیر تجاری با پته های گمرکی مخصولا با حمل و نقل هوایی تخلف های زیادی رخ می داده و بیشتر این تخلفات به دلیل ثبت غلط اطلاعات کالا به صورت عمدی بوده است  و در حال حاظر در فرایند ترخیص پته های گمرکی سخت گیری های زیادی صورت می گیرد همچنین در زمان ترخیص برای جلوگیری از تخلف در روند پته، صاحب کالا، کالای خود را باید به صورت الکترونیکی اظهار کند.

سخن اخر

در این مقاله به طور کامل در مورد پته صحبت کردیم چنانچه نیاز به راهنمایی بیشتر برای ترخیص کالا  دارید مشاوران ما پاسخگوی شما عزیزان هستند می توانید به صورت رایگان با آن ها تماس گرفته و سوالات خود را بپرسید.

خدمات ما چگونه ارزیابی میکنید؟
[کل: 2 میانگین: 5]

دیدگاه خود را ثبت کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به اطلاع میرساند این مجموعه به غیر از دفتر مرکزی تهران هیچ گونه شعبه یا نمایندگی در سایر شهر های ایران ندارد

X