واردات و صادرات چه کالاهای به طور کلی ممنوع است؟

واردات و صادرات چه کالاهای به طور کلی ممنوع است؟

کشورهای زیادی سیاست های ممنوعیت صادرات و واردات را برای تقویت تولید و صنایع داخلی و تثبیت قیمت ها را وضع کرده اند.قانون ممنوعیت واردات و صادرات کالا در کشور ما نیز در سال های اخیر به طور گسترده ای برای تحریک تولید و تثبیت قیمت کالاهای داخلی مورد استفاده قرار گرفته است.

اما ممنوعیت واردات و صادرات کالا در ایران شامل چه کالا هایی می شود؟ در این مقاله به بررسی کالا هایی که واردات و صادرات آن ها ممنوع است خواهیم پرداخت و جواب این سوال را به شما خواهیم گفت.

کالا هایی که واردات آن ها ممنوع است

کالا هایی که واردات آن ها ممنوع است

 

طبق ماده 122 قانون گمرک، کالاهای وارداتی ممنوع در ایران شامل موارد زیر است:

قوانین اسلام

کالاهایی که واردات آنها طبق قوانین و شرعیت اسلامی ممنوع است عبارتند از: گوشت خوک، مشروبات الکلی، آب جوی غیر اسلامی و …

تسلیحات نظامی

واردات انواعی اسلحه، باروت، فشنگ، چاشنی و سایر مهمات جنگی ممنوع است زیرا باعث صلب آرامش مردم می شود مگر با نظارت و موافقت وزارت دفاع و پشتیبانی نیرو های مسلح واردات تسلیحات نظامی آزاد است.

واردات دستگاههای مختلف برای عکاسی یا فیلمبرداری هوایی ممنوع است، اما با موافقت وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح امکان پذیر است همچنین زیر نظر سازمان اطلاعات کالا هایی با قابلیت شنود و رمزگزاری را می توان وارد کرد.

واردات انواع فرستنده و گیرنده و قطعات آن ها ممنوع است مگر با مجوز وزارت ارتباطات وفناوری اطلاعات.

مواد مخدر

واردات انواع روان گردان و مواد مخدر و همچنین مواد اولیه برای ساخت مواد مخدر نیز ممنوع است اما با موافقت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برای هر مورد امکان پذیر خواهد بود.

شئونات اسلامی و عرف جامعه

واردات انواع فایل های صدا و تصویر ضبط شده که مطابق با تشخیص وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خلاف با شئونات اسلامی، عرف جامعه و شئونات ملی کشور باشد، ممنوع است همچنین واردات انواع کتاب، مجله، روزنامه و … که با تشخیص وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی کشور بر خلاف شئونات اسلامی، عرف جامعه و شئونات ملی کشور باشند، ممنوع است.

واردات محصولاتی که علامت و یا عباراتی مخالف با نظم عمومی، شئونات ملی، عفت عمومی و مذهب رسمی کشور دارد، ممنوع است.

اقتصاد

واردات اسکناس های خارجی، تمبرها و برچسب های تقلبی خارجی و همچنین بلیط های قرعه کشی یا همان لاتاری وارداتشان ممنوع است. واردات کالا هایی که باعث ایجاد انگیزه برای فریب خریدار و مصرف کننده در رابطه با تولید کننده، محل تولید، خواص یا مشخصات ضروری محصولات است ممنوع است، مگر اینکه موارد فریب با تأیید و نظارت گمرک از بین برود.

همانطور که مقامات کشور بارها تاکید کرده اند ، برای حمایت از تولید ملی، واردات کالاهایی که در کشور نیز قابل تولید هستند باید متوقف شود  از سوی دیگر، در شرایط کنونی در کشور و با تحریم های جدید ایالات متحده آمریکا، دولت و وزارت صنعت سیاست های خود را برای ممنوعیت واردات بیش از حد، یعنی واردات 142 قلم جدید در سال جاری، در پیش گرفته اند. تصویب شد و تعداد کالاهای وارداتی ممنوع از 1390 به حدود 1530 افزایش یافت هر روز در حال افزایش است.

کالا هایی که در لیست گکالا های وارداتی ممنوعه قرار دارند جزء تعرفه های گروه چهارم کالا های وارداتی هستند و انکان سفارش از آن ها وجود ندارد. همچنین برای جلو گیری از سوءاستفاده ی افراد سوجو  500 کد تعرفه ای توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت اصلاح شده است و کتابی به دلیل اهمیت بالای آن چاپ شده است.

حمایت داخلی

کالا هایی که به دلیل حمایت از تولید داخلی و پیشرفت اقتصاد کشور ممنوع هستند عبارتند از: سوسیس، کره، عسل، پنیر، ژامبون، آرد گندم، لوازم آشپزخانه مانند هود و سینک، لباس، برخی از ابزار ها، دستگاه های آرایش مو، قفسه بایگانی، پارچه رخت آویز، کلنگ، قیچی باغبانی، ظروف مینا کاری شده و قلم زنی شده، فلزات گرانبها، مبلمان و مصنوعات چوبی و….

همچنین لازم به ذکر است که مطابق ماده 127 قانون گمرک، واردات و ترخیص کالاهایی که نیاز به تأیید مقامات ذیصلاح از نظر بهداشت، ایمنی، قرنطینه ای یا محیط زیست دارند، پس از تأیید امکان پذیر است.

مطالب مرتبط: آیا واردات پوشاک ممنوع است؟

کالا هایی که صادرات آن ها ممنوع است

کالا هایی که صادرات آن ممنوع است

طبق ماده 126 قانون گمرکی صادرات برخی از کالا به خارج کشور ممنوع است این کالا ها توسط سازمان گمرک به هفت فاز تقسیم شده است که به فاز های ممنوعیت صادرات و واردات می گویند که در ادامه به بررسی آن ها خواهیم پرداخت.

فاز اول

در تیر ماه سال 97 لیستی از کالا های ممنوعه منتشر شد که 159 کالا با ممنوعیت صادراتی رو به رو شدند همچنین با صادر شدن این دستور العمل موج تازه ای از ممنوعیت ا در بخش صادرات کشور به راه افتاد.

فاز دوم

در فاز دوم ممنوعیت صادرات 18 قلم کالا از کالا های کشاورزی به دستور دولت برای کوتاه کردن دست سودجویان ممنوع شدند. کالا های ممنوعی عبارتند از: جو، آرد، گندم، ذرت، جو دوسر، سویا،سایر کنجاله ها، خوراک آبزیان، تفاله، افزودنی خوراک آبزیان و ….

فاز سوم

در شهریور سال 97 ابلاغیه فاز سوم کالا هایی که صادرات آن ها ممنوع شد صادر شد که در آن هفت قلم کالا ی دیگر ممنوع شدند که عبارتند از: شیر خشک، کاغذ، انواع تیشو، چای، لاستیک و تایر فرسوده و کره بسته بندی شده

فاز چهارم

در بخشناکه ی اعلامی در فاز چهارم کالا هایی مانند: شکر خام و سفید، انوع دفترچه مشق و دفترچه حسابداری، کیسه برای بسته بندی، پودر های مشتقات شیر، آب پنیر، لاستیک سبک و سنگین، مرغ زنده، گوشت مرغ و گوسفند و کازئین

فاز پنچم

در فاز پنچم صادرات گوشت منجمد و گرم تولید داخل به صورت کلی ممنوع شد و همزمان در مهر ماه 97 صادرات انواع کاغذ بسته بندی و کاغذ تیشو آزاد  توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت آزاد شد.

فاز ششم

فاز ششم مربوط به صادرات سیب درختی و پرتقال است که در پایان سال 97 اتخاذ شد این ممنوعیت به دلیل تنظیم قیمت بازار بود که از تاریخ 97/12/15 تا98/01/15 به مدت یک ماه اجرا شد.

فاز هفتم

در فاز هفتم برای مدیریت و تنظیم بازار داخلی صادرات سیب زمینی و پیاز را تا اطلاع ثانوی توسط وزارت صمت ممنوع اعلام شده است.

کلام آخر

اگر شما هم جزء جامعه ی صادر کنندگان و وارد کنندگان کالا های مجاز از گمرک هستید و سابقه کار و استفاده با سامانه ی epl را دارید مزاتب را از طریق کامنت با آسان تجارت به اشتراک بگذارید و نظرات خودتان را درباره ی نقاط قوت و ضعف قانون و مقرارات صادرات و واردات برای ما کامنت کنید.

خدمات ما چگونه ارزیابی میکنید؟
[کل: 0 میانگین: 0]

دیدگاه خود را ثبت کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به اطلاع میرساند این مجموعه به غیر از دفتر مرکزی تهران هیچ گونه شعبه یا نمایندگی در سایر شهر های ایران ندارد

X