عوارض خروج از کشور در سال 1400

عوارض خروج از کشور در سال 1400

به مالیاتی که در هنگام خروج از کشور از مسافران دریافت می کنند عوارض خروج از کشور می گویند این مالیات از مسافران هنگام خروج از مرز های هوایی، زمینی و دریایی اخذ می شود و به حساب دولت واریز می شود. این نوع از مالیات ها در بیش تر کشور ها گرفته نمی شود و کشور هایی مانند ایران و ترکیه این نوع مالیات را  از مسافران اخذ می کنند. این نوع مالیات ها در قانون اساسی این کشور ها نوشته شده اند بنابراین هر ساله دولت در زمان اعلام بودجه سال، نرخ سالانه آن را نیز اعلام می کنند.

بسیاری از کارشناسان هم اخذ عوارض خروج از کشور را منصافانه نمی داند زیرا  معتقد هستند که مسافران ایرانی در هنگام خرید بلیط هواپیما یا  بلیط تور مسافرتی مالیات ارزش افزوده را پرداخت می کنند.

چه کسانی مبلغ عوارض خروج از کشور را تعیین می کنند؟

مالیات خروج از کشور  در قانون اساسی ایران تبیین شده است این میزان مبلغ این عوارض هر ساله در هیئت دولت تعیین می شود و سپس به برای تصویب به کمسیون اقتصادی در مجلس شورای اسلامی فرستاده می شود و پس از تصویب این طرح در اختیار وزارت اقتصاد و دارایی قرار می گیرد و سازمان امور مالیاتی کشور معظف به اخذ عوارض خروج از مسافران است و این مبلغ به حساب خزانه داری کل کشور واریز می شود.

میزان عوارض خروج از کشور در سال 1400

میزان عوارض خروج از کشور در سال 1400

طبق اعلام وزیر امور اقتصادی و دارایی میزان عوارض خروج از کشور در سال 1400 به شرح زیر است:

  • از مسافران عادی برای بار اول 400 هزار تومن، برای بار دوم 600 هزار تومن و برای بار سوم 800 هزار تومن اخذ می شود
  • از مسافران خانه خدا برای بار اول 140 هزار تومن، برای بار دوم 200 هزار تومن و برای سوم 265 هزار تومن اخذ می شود
  • از زائران عتبات عالیات که به صورت هوایی سفر می کنند برای بار اول 37 هزار تومن، برای بار دوم دفعات بعدی 45 هزار تومن اخذ می شود
  • از زائران عتبات عالیات که به صورت زمینی و دریایی سفر می کنند برای بار اول 12 هزار تومن، و برای دومین بار و دفعات بعدی 15 هزار تومن اخذ می کنند.
  • از مرزنشینان که به صورت هوایی قصد مسافرت به خارج از کشور را دارند 75 هزار تومن برای بار اول، 600 هزار تومن برای بار دوم و در دفعات بعدی 800 هزار تومن مالیات دریافت می کنند.
  • و از مرزنشینانی که به صورتی زمینی یا دریایی قصد مسافرت به خارج از کشور را دارند برای بار اول 25 هزار تومن، برای بار دوم 600 هزار تومن و برای دفعات بعدی 800 هزار تومن عوارض خروج از کشور دریافت می کنند.
  • ورزشکاران تیم ملی که برای مسابقات یا اردو های تیم ملی با مجوز وزارت ورزش و جوانان از کشور خارج می شوند برای بار اول 264 هزار تومن، برای بار دوم 264 هزار تومن و برای دفعات بعدی 264 هزار تومن عوارض خروج از کشور را پرداخت می کنند.

بیشتر بخوانید: کتاب تعرفه های گمرکی در سال 1400

لازم به ذکر است این مبالغ در تمامی مرز های ایران با یکدیگر مشابه است و از همه ی افرادی که قصد خروج از کشور را دارند اخذ می شود.

کلام آخر

شما می توانید نظرات خودتان را در مورد عوارض خروجی از کشور برای ما کامنت کنید همچنین اگر در مورد این موضوع سوالی برای شما پیش آمده باشد می توانید با مشاوران ما در شرکت آسان تجارت تماس بگیرید و مشاوره رایگان دریافت کنید.

 

خدمات ما چگونه ارزیابی میکنید؟
[کل: 0 میانگین: 0]

دیدگاه خود را ثبت کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به اطلاع میرساند این مجموعه به غیر از دفتر مرکزی تهران هیچ گونه شعبه یا نمایندگی در سایر شهر های ایران ندارد

X