به چه کالا هایی تجاری می گویند؟

به چه کالا هایی تجاری می گویند؟

در ابتدای شروع فرایند تجارت، یکی از سوالاتی که پرسیده می شود، این است که کالا های تجاری چیست؟ کالای غیر تجاری چیست؟ چه تفاوتی بین کالای تجاری و غیر تجاری وجود دارد؟ در این مقاله می خواهیم به سوالات مطرح شده پاسخ دهیم.

کالای تجاری چیست؟

به تمام کالا هایی که با تشخیص و نظارات گمرک جهموری اسلامی ایران وارد یا صادر می شوند و پس از انجام عملیات های گمرکی به فروش می رسند کالا های تجاری نامیده می شوند.

بنابراین وارد کنندگان و صادر کنندگان، این نوع کالا ها با توجه به محل خرید و شرایط مربوطه که از قبل با روش های مختلف پیش بینی و بررسی کرده اند خریداری میزکنند و توسط گمرک جمهوری اسلامی ایران مورد تایید قرار می گیرد. محل خرید این کالا ممکن است نمایشگاه های بین الملی باشد، بروشور های تحقیقی یا از طریق اینترنت انجام پذیرد.

کالای غیر تجاری چیست؟

کالا هایی که برای مصرف شخصی و در تعداد کم وارد یا صادر می شود محصولات غیر تجاری می گویند.

چه کالایی تجاری محسوب نمی شود؟

چه کالایی تجاری محسوب نمی شود

  1. بعضی از کالا های تجاری قبل از ورود به کشور نمونه ی از آن برای آزمایش در آزمایشگاه های کشور وارد ایران می شود این نمونه ی آزمایشگاهی جزء کالای تجاری محسوب نمی شود.
  2. تجهیزات و ماشین آلات و قطعات مورد نیاز واحد های تولیدی که دارای کارت بازرگانی هستند اگر به صورت مستقیم توسط خود تولیدی در مواقع نیاز و برای مصرف شخصی و با تایید وزارت صنعت معدن تجارت (صمت) باشد جزء کالا های تجاری محسوب نمی شود.
  3. واردات و صادرات کالا های که توسط سازمان های اجرایی صورت می گیرد و برای آن توسط دولت بودجه تعیین شده است و با وظایق تعریف شده آن سازمان اجرایی در جهت رسیدن به اهداف آن سازمان باشد جزء محصولات تجاری محسوب نمی شود.

لازم به ذکر است در هر قانونی استثناء وجود دارد. واردات و صاردات هم از این قانون مستثنی نیست و تصمیم گیری در مورد این استثناء ها  بر عهده ی سازمان های ذیربط است و تشخیص تجاری با غیر تجاری بودن یک کالا بر عهده ی سازمان گمرک جمهوری اسلامی ایران است.

مدارک لازم برای صادرات کالا های تجاری و غیر تجاری

مدارک لازم برای صادرات کالاهای تجاری وغیر تجاری

  • معرفی نامه رسمی به گمرک
  • گواهی بهداشت کالا (در صورت لزوم)
  • گواهی استاندارد کالا (در صورت لزوم)
  • نمونه ی کالای صادراتی
  • لیست بسته بندی
  • آنالیز کالا در صورت نیاز
  • اصل و کپی کارت بازرگانی
  • مجوز صدور کالا
  • فاکتور فروش
  • وکالت کاری

در این مطلب برای شکا توضیح دادیم که صادرات کالاهای تجاری چیست و چگونه انجام می شود چنانچه سوالی در این زمینه دارید می توانید با کارشناسان ما در این زمینه صحبت کند و همچنین شما می توانید واردات و صادرات کالا های تجاری و غیر تجاری خود را به متخصصین ما در شرکت آسان تجارت بسپارید.

خدمات ما چگونه ارزیابی میکنید؟
[کل: 2 میانگین: 5]

دیدگاه خود را ثبت کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به اطلاع میرساند این مجموعه به غیر از دفتر مرکزی تهران هیچ گونه شعبه یا نمایندگی در سایر شهر های ایران ندارد

X