همه چیز در مورد مراحل ترخیص کالا

همه چیز در مورد مراحل ترخیص کالا

یکی از مراحل مهم و ضروری در حوزه واردات انجام سریع تشریفات و امور گمرکی و ترخیص کالاهای وارداتی در کم ترین زمان است که توسط صاحب کالا یا نماینده رسمی او در گمرک جهت واردات انجام می گیرد.

در این مقاله میخواهیم نا گفته های مراحل ترخیص کالا را برای شما شرح دهیم:

مراحل ترخیص کالا از گمرک

دریافت مجوز

دریافت مجوز

در اولین مرحله ترخیص کالا ابتدا باید تمام مجوز های مربوط به کالایی که قصد ترخیص آن را دارید از وزارتخانه و سازمان مرتبط بگیرید مانند مجوز سازمان استاندارد، سازمان انرژی اتمی، مجوز وزارت بهداشت، مجوز سازمان مبارزه با مواد مخدر و ……

در این بین مجوز وزارت راه یکی از  اصلی ترین و جزء مهم ترین مجوز هاست که همه‌ی کالاهایی که با ناوگان غیر ایرانی به حمل و نقل بین الملی پرداخته باشند باید این مجوز را تهیه کنند برای گرفتن این مجوز صاحبان کالا ملزم به پرداخت 10% از کرایه حمل کالا هستند.

همچنین علاوه بر گرفتن مجوز برای ترخیص کالا بایستی کارت حق العمل باری و کارت بازرگانی که بوسیله سازمان گمرک ایران صادر می شود، در اختیار داشته باشید.

ثبت اظهار از طریق سامانه EPL

در هنگام وورد کالا به گمرک دومین مرحله ترخیص کالا آغاز می شود این مرحله مربوط به تکمیل اظهارنامه واردات کالا و ورود اطلاعات آن در سیستم کشور است. همچنبن بدلیل مجهز بودن تمام گمرکات به سامانه EPL این مرحله بصورت آنلاین سپری می شود و نیاز به حضور در گمرک برای تکمیل اظهارنامه نیست.

اسناد و مدارکی که لازم است برای ثبت اظهار کالا توسط مالک و نماینده او تهیه و آماده شود عبارتند از:

  1. کپی کارت بازرگانی
  2. فاکتور خرید
  3. بارنامه
  4. ترخیصیه
  5. اظهارنامه وارادات یا صادرات کالا
  6. قبض انبار، زمانی که کالا به انبار گمرک تحویل داده می شود برای صاحب کالا به عنوان رسید کالا، صادر می شود.
  7. گواهی مبدا
  8. پیش فاکتور
  9. مجوز ثبت سفارش
  10. بیمه نامه
  11. پروانه‌ی بهره برداری
  12. مجوزهای قانونی جهت ترخیص کالا از قبیل گواهی بهداشت، استاندارد، انرژی اتمی، قرنطینه نباتی و سایر مجوز ها
  13. وکالت نامه رسمی و کارت حق العمل کاری
  14. پروانه‌ی صادراتی در صورتی که واردات در مقابل صادرات انجام بگیرد

بررسی و تایید اظهارنامه

در پایان اگر تمام مراحل اظهار نامه را در سامانه ELF  به درستی پر کرده باشید و هیچ گونه مشکلی نباشد سیستم به شما یک شماره سریال و شماره عطف خواهد داد و شما می توانید ادامه مراحل ترخیص کالا را با این اطلاعات ادامه بدهید.

احراز هویت

در گمرک بعد از ثبت اظهارنامه این اسناد بررسی شده و بعد از تایید شماره ثبت یا همان کوتاژ را دریافت می کنید و بعد از دریافت شماره کوتاژ، اظهارنامه مهر و موم می شود.

سازمان گمرک بدلیل صرفه جویی در وقت و کمبود نیروی انسانی مراحل احراز هویت و ترخیص کالا را با استفاده از سیستم مدیریت ریسک به سه مسیر سبز، زرد و قرمز  تقسیم کرده است که از طریق سیستم کامپیوتر مسیر ترخیص را تعیین می کند و این سیستم به عواملی مانند نوع کالا، کشور سازنده، اظهار کننده و اعتبار صاحب کالا توجه می کند و حتی ممکن است بصورت کاملا شانسی و تصادفی انتخاب شود.

احراز هویت

مسیر ها احراز هویت گمرک

مسیرهای احراز هویت گمرک به شرح زیر است:

  • مسیر سبز که راحت ترین مسیر است و بعد از تایید اظهارنامه و دریافت کوتاژ مستقیما به صندوق ارجاع می شود.
  • در مسیر زرد با بررسی اسناد و مدارک توسط کارشناس گمرک و تایید او، صاحب کالا مستقیما به صندوق ارجاع داده می شود.
  • مسیر قرمز که سخت ترین مسیر گمرک است که در آن پس از ارزیابی، کالا بصورت فیزیکی بررسی شده و بعد از اخذ مجوزهای لازم دوباره توسط کارشناس گمرک بررسی شده و سپس صاحب کالا به صندوق مراجعه می کند.

صندوق و صدور سند ترخیص

صندوف و صدور سند ترخیص

در این مرحله با پرداخت مبلغ تعیین شده توسط صاحب کالا بصورت نقدی به سازمان گمرک، پروانه سبزی برای وی صادر می شود که این پروانه سبز سندی است که توسط گمرک بعد از پایان مراحل ارزیابی و تسویه صادر می شود که صاحب کالا مقدمات خروج کالای خود را فراهم کند.

انبارداری و بارگیری

پس از پایان مراحل اداری و ارزیابی کالا و صدورسند سبز برای ترخیص کالا ها  گمرک مجوز بارگیری را صادر می کند و مبلغی به عنوان مبلغ انبارداری توسط مسئول نگهداری از صاحب کالا گرفته می شود که میزان این مبلغ در گمرک های مختلف متفاوت است و هزینه های نگهداری، تخلیه، بارگیری و بیمه را از صاحب کالا دریافت می کنند.

خروج از گمرک

پس از پایان مراحل تشریفاتی گمرک می توانید از انبار دار بیجک بار را دریافت کنید. این بیجک بار پس از کنترل پروانه‌ی سبز و همچنین مهر درب خروج صادر می شود و نشان دهنده‌ی آن است که کالای مربوطه به صاحب کالا تحویل داده شده و برای بارگیری کالا صاحب کالا می تواند وسیله نقلیه مورد نظر خود را وارد گمرک کند تا بارگیری انجام گیرد و پس از انجام بارگیری و در لحظه‌ی خروج محموله دوباره بررسی می شود و سپس اجازه خروج کالا داده می شود.

ما در این مقاله سعی کردیم مراحل ترخیص کالا را برای شما توضیح دهیم چنانچه وقت و توانایی ترخیص کالای خود را از گمرک ندارید ما در شرکت بازرگانی آسان تجارت تمام این کارها را با هزینه مناسب و در مدت زمان کوتاه برای شما انجام خواهیم داد.

 

خدمات ما چگونه ارزیابی میکنید؟
[کل: 1 میانگین: 1]

دیدگاه خود را ثبت کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به اطلاع میرساند این مجموعه به غیر از دفتر مرکزی تهران هیچ گونه شعبه یا نمایندگی در سایر شهر های ایران ندارد

X