منظور از دموراژ چیست؟

منظور از دموراژ چیست؟

در بیشتر حمل و نقل ها تاخیری ایجاد می شود که غیر قابل کنترل است و موجب هزینه هایی می شود به یکی از این هزینه ها دموراژ می گویند. در این مقاله به بررسی دموراژ و جزئیات آن خواهیم پرداخت.

دموراژ چیست؟

کسانی که قصد واردات یا صادرات کالا را دارند باید برای انتقال آن از مبدا به مقصد از کانتینر استفاده کنند و برای این کار باید از شرکت های حمل و نقل که به وسیله ی کشتی، کالا های مختلف را بین کشور ها جابه‌جا می کنند، کانتینر اجاره می کنند. شرکت های حمل و نقل کانتینر های خود را با زمان معینی به شرکت ها و صاحبان کالا اجاره می دهند.

اگر شرکت یا صاحب کالا کانتینر را در مدت زمان تعیین شده به شرکت های حمل و نقل تحویل ندهد باید مبلغی را به عنوان جریمه به شرکت حمل و نقل پرداخت کند که به این جریمه دموراژ (Demurrage) می گویند.

دیسپچ چیست؟ اگر کانتینر زود تر از مدت زمان قرار داد به شرکت حمل و نقل تحویل داده شود دیسپچ اتفاق می افتد.

فری تایم چیست؟

هنگامی که قصد دارید کانتینر را از شرکت حمل و نقل اجاره کنید، در زمان عقد قرار داد زمانی مشخص می شود که به آن فری تایم می گویند که توسط شرکت حمل و نقل تعیین می کند. فری تایم مدتی است که شما کانتینر را بدون پرداخت جریمه دیر کرد می توانید در اختیار داشته باشید. فری تایم را اصولا در دو زمان در نظر می گیرند. فری تایم در مبدا، زمانی که کانتینر خالی را به شما تحویل می دهند و تا زمانی که کانتینر پر را تحویل دهید و نوع دوم از زمانی در مقصد کانتینر پر را تحویل می گیرید و تا زمان انتقال به قسمت کانتیر های خالی محاسبه می شود.

هزینه های دموراژ برچه اساسی محاسبه می شود؟

هزینه های دموراژ به صورت روز شمار محاسبه می شود و بستگی به ابعاد و نوع کانتینر دارد برای مثال: هزینه ی دموراژ یک کانتینر یخچال دار بیش تر از یک کانتینر معمولی است همچنین هزینه های دموراژ در شرکت های حمل و نقل با یکدیگر متفاوت است همچنین به محض این که مدت زمان فری تایم تمام شود محاسبه ی هزینه های دموراژی شروع می شود.

علل زیاد شدن هزینه های دموراژ

از دلایل و علل افزای هزینه های دموراژی می توان به دلایل زیر اشاره کرد:

  • ایجاد اختلافاتی بین شرکت حمل و نقل و صاحب کالا
  • صاحب کالا برای ترخیص کالا به مشکلات مالی برخورد کرده
  • آگاهی نداشتن صاحب کالا از هزینه های دموراژی
  • ایجاد مشکل در سند ها و مدارک مربوط به ترخیص کالا
  • زمان ترخیص کالا به طول انجامیده است.
  • به طول انجامیدن بازرسی های کانتینر و بازرسی توسط افراد مختلف

روش های کم کردن هزینه های دموراژ

برای کم کردن هزینه های دموراژی یا شامل نشدن این هزینه های برای کالا های شما باید نکاتی را حتما رعایت کنید. اگر احتمال می دهید فرایند ترخیص کالای شما از گمرک به مدت زمان بیشتری نیاز دارد کانتینری را اجاره کنید که فری تایم بیش تری را دارد. در زمان انجام مراحل واردات کالا  بارنامه ی خودر را بررسی کنید تا قبل از حرکت کشتی مطمئن شوید تعرفه ی خاصی در آن ذکر نشده باشد.

همیشه سعی کنید قبل از رسیدن محموله مراحل ترخیص کالا و تشریفات گمرکی را شروع کنید تا در زمان ورود کالا به گمرک زمان زیادی را از شما نگیرد همچنین پس از ترخیص و دریافت کالا فور کانتینر را تحویل دهید و مطمئن شوید که زمان تحویل کانتینر به درستی ثبت شده است.

برای دانلود کتاب تعرفه های گمرکی سال 1400 کلیک کنید.

قاعده اینکوترمز در دموراژ و دیسپچ

قاعده اینکوترمز در محاسبه میزان دموراز و دیسپچ بسیار اهمیت دارد. هنگامی که کالایی به صورت زیاد بین دو فرد مبادله می شود باید تعیین شود که مسئولیت حمل و نقل بر عهده چه کسی است؟ خریدار یا فروشنده

در زمان عقد قرار داد از دو قاعده FOB  و CFR اینکوترمز استفاده می کنند. در این قسمت با این دو قاعده بیش تر آشنا خواهیم شد.

قاعده FOB

بر اساس این قاعده حمل و نقل کالا از مبدا به مقصد بر عهده ی خریدار یا صاحب کالا است و صاحب کالا باید اقدام به اجاره ی کانتینر کند همچنین هزینه های دموراژ و دیسپچ بر عهده ی مالک کالا است و فرد فروشنده هیچ متحمل هیچ هزینه هایی نمی شود.

قاعده CFR

بر اساس این قاعده فروشنده وظیفه دارد مراحل ارسال کالا را به عهده بگیرد و از آن جایی که ترخیص کالا بر عهده خریدار است باید این کار را بدون تاخیر انجام دهد تا فروشنده متحمل هزینه های دموراژ نشود.

محاسبه زمان رسیدن کشتی

معمولا کاپیتان کشتی موظف است تا رسیدن کشتی به مقصد را گزارش بدهد تا صاحبان کالا مراحل ترخیص کالا و امور گمرکی را انجام دهد و با هماهنگی مسئولین بندر کالا هارا تخلیه کند کاپیتان کشتی 4 روز قبل از رسیدن کشتی به مقصد اعلام می کند. بعضی از شرکت های حمل و نقل زمان فیری تایم را با رسیدن کشتی به بند محاسبه می کند.

چه زمان هایی دموراژ برای کالا تعلق نمی گیرد؟

دلایلی که دموراژ برای کالا تعلق نمی گیرد و در قرارداد صاحب کالا با شرکت حمل و نقل قید می شود به عنوان مثال:

  • اگر زمان تخلیه بار در وضعیت جوی نامناسب باشد تخلیه بار متوقف می شود و آن روز جزء دموراژ محسوب نمی شود.
  • در روز های تعطیل دموراژ تعلق نمی گیر مگر اینکه از کانتینر استفاده شود و تنها ساعت هایی که مورد استفاده قرار گرفته است محسوب می شود.

کلام آخر

در صادرات و واردات قوانین و مفاهیم زیادی وجود دارد که دانستن و یاد گرفتن آن ها نیاز به کسب تجربه دارد چناچه شما قصد واردات و صادرات کالایی را دارید و شناخت کافی از قوانین صادرات و واردات ندارید می توانید از شرکت هایی که در زمینه واردات و صادرات هستند کمک بگیرید این شرکت با گرفتن مبلغی، تمامی مراحل تشریفات گمرکی و ترخیص کالای شما را انجام می دهند با این کار دیگر نگران هزینه های اضافی مانند دموراژ نباشید. شرکت آسان تجارت می تواند تمام مراحل صادرات و واردات کالای شما را بدون ایجاد هزینه های اضافی انجام دهد.

خدمات ما چگونه ارزیابی میکنید؟
[کل: 1 میانگین: 5]

دیدگاه خود را ثبت کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به اطلاع میرساند این مجموعه به غیر از دفتر مرکزی تهران هیچ گونه شعبه یا نمایندگی در سایر شهر های ایران ندارد

X