مدت اعتبار کارت بازرگانی چقدر است؟ و به چه صورت تمدید می شود؟

مدت اعتبار کارت بازرگانی چقدر است؟ و به چه صورت تمدید می شود؟

کارت بازرگانی مجوزی است که صاحب کارت، اعم از شخص حقوقی و حقیقی، می تواند اقدام به تجارت در زمینه ی صادرات و واردات کالا کند. بر اساس قوانین سازمان گمرکی کشور این تجارت شامل ثبت سفارش، ترخیص کالا ، حق العمل کاری در گمرک، صادرات کالا و واردات از منطقه ی آزاد می شود. به همین دلیل واردات و صادرات کالا برای همه ی تاجر ها آزاد نیست فقط بازرگانانی می توانند به واردات و صادرات کالا بپردازند که دارای کارت بازرگانی هستند.

  • شرایط گرفتن کارت بازرگانی چگونه است؟

ابتدا بازرگان باید موسسه ی خود را در دفتر ثبت تجاری، ثبت کند و در اتاق بازرگانی محل خود  به عضویت در آید تا کارت بازرگانی را به نام مدیر مسئول شرکت ثبت شده صادر می شود.

بازارگانی که اقدام به گرفتن کارت بازرگانی کرده اند طبق فرم های چاپ شده از طرف اتاق بازرگانی اطلاعات مربوط به تجارت خود را باید به اتاق بازرگانی بدهند و از طرف دو نفر از اعضای اتاق بازرگانی معرفی شوند. شرط صادر شدن کارت بازگانی برای بازرگانان خارجی این است که کشور آن ها نیز به بازرگانان ایرانی اجازه فعالیت بازرگانی بدهند.

مطالب مرتبط: شرایط لازک جهت تمدید کارت بازرگانی

مدت اعتبار کارت بازرگانی چقدر است؟

مدا اعتبار کارت بازرگانی چقدر است؟

مدت اعتبار کارت های بازرگانی با یکدیگر متفاوت است و بر اساس شرایط کسی که کارت را دریافت می کند از یک تا پنچ سال به کارت بازرگانی اعتبار می دهند

مدت اعتبار کارت بازرگانی  برای سال اول و دوم و سوم به صورت یکساله تمدید خواهد شد و پس گذراندن این سه دوره ی یکساله کارت بازرگانی افراد در صورت نداشتن هیچ گونه مشکل در بازه ی زمانی دو تا سه سال تمدید می شود. و افراد با داشتن سابقه ی 9 ساله در داشتن کارت بازرگانی می توانند این کارت را به صورت 5 ساله تمدید کنند.

کارت بازرگانی به چه صورت تمدید می شود؟

نحوه ی تمدید کارت بازرگانی هم مانند ثبت نام کارت بازرگانی است و افراد باید برای تمدید کارت بازرگانی با مدارک و اصل کارت بازرگانی و با توجه به شرایطی که اتاق بازرگانی تایین کرده است  به اتاق بازرگانی و دفاتر وزارت صنعت معدن تجارت (صمت) مراحل لازم برای تمدید را سپری می کنند. بازم به ذکر است کسانی که به صورت تمام وقت  کارمند دولت هستند از گرفتن کارت بازرگانی محروم هستند.

مدارک مورد نیاز جهت تمدید کارت بازرگانی برای اشخاص حقیقی

  1. یک قطعه عکس سه در چهار یا شش در چهار از مدیر عامل مجموعه
  2. در صورت پر شدن صفحات کارت بازرگانی عکس شش در چهار الزامیست
  3. 2 صفحه فرم کارت بازرگانی پرینت شده از سامانه هوشمند کارت بازرگانی (فرم د)
  4. سند مالکیت شش دانگ دفتر کار به نام متقاضی (اصل و کپی)
  5. اجاره نامه محضری دفتر کار به نام متقاضی (اصل و کپی)
  6. اظهارنامه عملکرد سال های 95 و 96 و 97 و 98 و 99 به همراه چهار دوره اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده سال های 95 و 96و 97 و98 و 99 و اظهارنامه مالیات بر  ارزش افزوده دوره اول سال1400
  7. فیش حق تمبر که از اداره ی دارایی گرفته شده است
  8. ارائه مدرک برای معتبر سازی تولیدی از یکی از وزارتخانه ها برای واحد های تولیدی الزامیست ( تولیدی های دارای پرونده کسب مشمول این بند نیستند )

مذلرک مورد نیاز برای تمدید کارت بازرگانی اشخاص حقیقی

مدارک مورد نیاز جهت تمدید کارت بازرگانی برای اشخاص حقوقی

  1. دو صفحه فرم بازرگانی (فرم د) به همراه امضا مدیر عامل و مهر شرکت
  2. اصل صفحات مالیاتی از آخرین سال عملکرد مبنی بر بلامانع بودن تمدید به همراه کلیه برگ های تشخیص مالیات از سال 1379 به بعد.
  3. در صورت پر شدن صفحات بازرگانی در سال جاری یا تغییر مدیر عامل دو قطعه عکس شش در چهارشنبه.
  4. گواهی ماده 186 قانون مالیات
  5. اظهارنامه عملکرد سال های 95، 96، 97، 98، 99 به همراه چهاردوره اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده سال های 95، 96، 97، 98، 99 و اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده دوره اول سال 1400 نیاز است.
  6. در صورت اجاره ای بودن دفتر اصلی شرکت ارائه ی اجاره نامه محضری و یا اجاره نامه تمدید شده به همراه داشتن کد رهگیری الزامی است.
  7. در صورت انجام هر گونه تغییرات در شرکت داشتن یک برگ کپی از روزنامه رسمی نیاز است.

مطلب مرتبط: راهنما واردات از چین بدون گمرک و کارت بازرگانی

در صورت تغییر مدیر عامل اشخاص حقوقی

  1. اصل کارت ملی و شناسنامه مدیر عامل جدید
  2. اصل گواهی سوء پیشینه مدیر عامل جدید که از زمان آن شش ما نگذشته باشد
  3. اصل پایان خدمت یا معافیت دائم برای آقایان (متولدین سال 1341 و قبل از آن با نشان دادن کپی مدرک لیسانس دیگر نیاز به کارت پایان خدمت ندارند)
  4. ارائه مدرک تحصیلی معتبر
  5. داشتن حداقل 24 سال سن

کلام آخر

در این مطلب در مورد مدت اعتبار کارت بازرگانی و نحوه تمدید آن صحبت کردیم. شما می توانید در صورت نیاز به راهنمایی در مورد نحوه ی گرفتن کارت بازرگانی و تمدید آن با مشاوران ما در آسان تجارت تماس گرفته و مشاوره ی رایگان دریافت کنید.

خدمات ما چگونه ارزیابی میکنید؟
[کل: 0 میانگین: 0]

دیدگاه خود را ثبت کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به اطلاع میرساند این مجموعه به غیر از دفتر مرکزی تهران هیچ گونه شعبه یا نمایندگی در سایر شهر های ایران ندارد

X