به چه کالایی متروکه می گویند؟

به چه کالایی متروکه می گویند؟

اگر از زمان وارد شده یک کالا به گمرک چهار ماه بگذرد و کالا ترخیص نشود و یا صاحب کالا برای انجام کار ها و تشریفات گمرکی برای ترخیص کالا مراجعه ننماید، کالا متروکه نامیده می شود. و در گمرک فرودگاه ها این زمان به دو ماه کاهش می یابد.

تعریف کالا های متروکه

کالا هایی که در مدت معلوم از گمرک خارج نمی شوند، کالای متروکه می گویند که صاحب آن به هر دلیلی برای ترخیص آن به گمرک مراجعه نکرده است و یا اگر مراجعه نموده و در ارائه اسناد و مدارک تاخیر کرده باشد کالا های آن تاجر به کالای متروکه تبدیل می شود.

یکی از دلایل متروکه شدن کالا های وارداتی در گمرک کمبود سرمایه و نقدیگی صاحبان کالا است شرکت آسان تجارت اعتبار لازم برای ترخیص کالا قبل از متروکه شدن را به شما می دهد.

در گمرک های فرودگاه ها مهلت متروکه شدن کالا دو ماه است که از روز ورود کالا به گمرک آغاز می شود همچنین یکی دیگر از عوامل متروکه شدن کالا در انبار عدم تایید و اجازه ی بهداشت و استاندارد است شرکت آسان تجارت مجهوز های لازم برای ترخیص کالا را از سازمان های مناسب دریافت می کند.

برای کارخانه ها و تولیدی ها مهلت متروکه شدن 4 ماه نیست و سازمان گمرک مجاز است به اختیار مهلت ترخیص را تمدید کند.

تمدید زمان توقف کالا های گمرکی

در خصوص تمدید زمان کالا های گمرکی ابتدا باید شرکت حمل و نقل یا صاحب کالا در خواست کتبی خود را به سازمان گمرک ارائه دهد و به تشخیص گمرک و با هزینه های انبارداری تا تاریخ موافقت گمرک تا دو ماه زمان نگه داری کالا تمدید می شود.

اگر در ظرف این مدت از طرف صاحب کالا هیچ گونه اقدامی صورت نگیرد کالا مشمول مقررات کالا های متروکه قرار می گیرد.

چه بر سر کالا های متروکه می آید؟

کالا های متروکه به تشخیص گمرک به یکی از روش های زیر فروخته می شود

  • مزایده ی کتبی
  • حراج
  • تک فروشی

کالا های متروکه در گمرک به وسیله ی سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی  به فروش می رسد و پس از آن گمرک هزینه های گمرکی مانند حمل و نقل، بیمه و … را از آن کم می کند و بقیه پول را به صورت سپرده نگه می دارد و صاحب کالا ظرف مدت دو سال می تواند با ارائه مدارک و اسناد لازم می تواند پول را از گمرک دریافت کند.

نکته: صاحب کالا هم می تواند در مزایده کالا ی متروکه حضور داشته باشد.

هزینه ی انبار داری کالای متروکه

سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی تا 5 ماه می تواند هزینه انبار داری را از طریق فوش کالای متروکه تامین کند اما اگر پروسه فروش و تحویل کالا بیش از 6 ماه طول کشید سازمان خود باید هزینه های جانبی و انبار داری را بپردازد.

انتقال و خروج کالای متروکه از گمرک وظیفه ی سازمان جمع آوری و فروش اموال تکمیلی است همچنین هزینه های انجام خدمات و هزینه های مربوط به کالاهای متروکه با مرجع نگهردارنده است.

خدمات ما چگونه ارزیابی میکنید؟
[کل: 1 میانگین: 5]

دیدگاه خود را ثبت کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به اطلاع میرساند این مجموعه به غیر از دفتر مرکزی تهران هیچ گونه شعبه یا نمایندگی در سایر شهر های ایران ندارد

X